Monday, November 13, 2006

Hvorfor får vi lov til å ta på hunder?

Jeg ser at hunden snur seg bort i det min venninne går løs på den med begge hender. Hun aldri møtt den før, men hunden er så myk og søt, og venninnen min elsker den. Av en eller annen grunn tror jeg ikke at følelsen er gjensidig.

Jeg har tenkt på det en stund nå, hvordan ethvert dyrs kropp øyeblikkelig forventes å være til disposisjon får våre ivrige hender. De ilegges ikke noen individualitet eller egenfølelse som kan krenkes eller fornærmes. Vi behandler dem omtrent som allmenneie, når ikke eierne en sjelden gang forbyr det.

For min egen del er jeg sjeleglad for at likestillingen har kommet så langt at jeg som kvinne ikke trenger å forvente å bli behandlet på samme måte. Men det er ikke så langt unna. Hvis jeg går på et lugubert sted sent på kvelden med utfordrende klær kan jeg faktisk forvente å bli voldtatt og det vil fremstå som min egen feil.

Og i et parforhold er det bortimot forventet at jeg skal være seksuelt tilgjengelig for min partner, selv om jeg egentlig ikke har lyst den gangen, eller den gangen, vil jeg fremstå som en egoist eller som frigid om jeg stadig aviser ham, eller henne for den saks skyld.

På samme måte sitter hunden der, ubekvem men med god forståelse av hva som forventes av dem. Den prøver å gå unna, men båndet er ikke så langt og den må nøye seg med å vende hodet bort, slikke seg på nesen og gjespe i et håpløst forsøk på å prøve å ro ned den støyende angriperen.

Om hunden skulle begynt å bjeffe, eller forsøkt å bite ville den nokk blitt latt i fred, men den ville også fått en klekkelig skjennepreken om ikke avtale hos dyrlegen for avliving.

Nå vet jeg at hunden ikke vil, men jeg vet også med kaldblodig sikkerhet at jeg ikke vil bli stilt til ansvar for mitt lille overgrep, så jeg strekker hånden ned og stryker den flere ganger over ryggen imens jeg fryder meg over den myke pelsen.

De som velger å ikke bry seg om voldtekter av løse fugler og jenter i parforhold gjør det antageligvis med en bitter bismak i munnen og en følelse av at noe ikke er helt bra.

Men svært få ser problemet med hunden. Den er jo bare et dyr.

Jeg er Uenig…

1 comment:

Anne-themakingthingsgirl said...

Ja, hva er forskjellen på hunder og damer egentlig?