Tuesday, July 21, 2009

Jernalderen i Danmark

Hva kan være bedre enn å få muligheten til å reise til en annen tidsalder og leke med fine våpen og skyte ildkuler med katapult? Å få betalt for å gjøre det selvsagt. Og ikke minst å gjøre det sammen med folk som en kan diskutere filosofi med på et anstendig nivå etter at mørket har lagt seg.

Jeg jobbet på Romerfestivalen ved Hjemsted Oldtidspark i fjor også og var såpass fornøyd at jeg ikke var vanskelig å spørre i år heller.

Da vi kom frem la jeg Mobiltelefonen i sekken og lot den være der, og brydde meg ikke om hva klokken var utenom showene våre. Diltet rundt i naturen og levde meg inn i museumsomgivelsene, leste ut "La den rette komme inn" og slukte "Enders Game", ble så solbrent på nesen at jeg kunne dra av en betydelig skorpe etter et par dager.

Til gledelig overraskelse glimret vepseepedimien fra i fjor med sitt fravær. Til gjengjeld var de erstattet av mannevonde svaner, som angrep bilen til Erlig og hadde diare på trammen vår hver natt. Svaner kan virkelig skite de, bare så dere vet det.

En annen ting som trakk litt ned var at platerustningen jeg hadde tatt med var litt liten til meg og måtte snøres så stramt at jeg knapt kunne bøye meg. Men den var jo så fin :) fikk låne ei brynje de to siste dagene, men jeg tror stakkarene som hadde slitt med å stramme snørene mine var mer lettet enn jeg var :)

En ting som trakk sterkt opp var at "Hatra Ballistaen"
















var reparert, jeg fikk ikke prøvd den i fjor fordi den var skadet. Den som står på Hjemsted er den eneste av denne typen rekonstruert i orginal størrelse. Den skyter piler som kan spidde opptil 4 romere med rustning i en ommgang, ordentlig "romerkebab" med andre ord :)

Onageren var også i fin form tross at den også hadde vært litt ute i uløkka tidligere i år og fått splintret fundamentet sitt. Vi skøyt opp mange fine ildkuler på torsdagskvelden. Uheldigvis hadde vi et litt skummelt uhell på siste dagen da en av snorene til løkka røk og iskulen falt ned tre meter fra oss og publikum. Håper det fører til en innstramming av sikkerhetsrutinene. Damn.

Måltidene i restauranten er en historie for seg selv og det skal jeg bruke et selvstedig innlegg på.

Ellers er jeg kjempefornøyd med turen og knallimponert over det fine rekonstruerte teltet Inger hadde sydd i grov lin til "Medica" showet sitt.

Mulig jeg legger ut flere bilder etter hvert.

2 comments:

Neglecta said...

Høres fantastisk ut! =o)

Martine Votvik said...

Viss du synes det ser ut som noe du kunne tenke deg å bruke tid på, så er det bare å ta kontakt, vi rekrutterer folk i Oslo-området.