Tuesday, May 18, 2010

Banning og Skjellsord

Jeg er pasifist av prinsipp, jeg tror ikke at vold er en reell løsning på problemer, selv om det noen ganger kan bli løsningen på kritiske situasjoner. Men en gang i blant sitter tunga rimelig løst når jeg blir provosert, og jeg liker ikke egentlig å banne heller, men jeg gjør det. En av tingene jeg virkelig ikke liker med skjellsord er hvordan de angriper attributter, grupper og tilstander. De skader ikke bare den jeg skjeller ut, de bidrar gjerne også til å opprettholde sosialt stigma og sementere fordommer. Noen ganger hadde det kanskje skadet mindre å bare fike til noen.

Til og med patetiske og tilsynelatende uskyldige skjellsord som idiot og dumming er svertende og slemme. Idiot har opprinnelse som en medisinsk term for noen med iq under 20, og dumming kommer fra engelske "dummy" som betyr en som er stum.

Oppover fra disse blir det bare verre og verre. Å kalle noen ei hore er det samme som å si at løssluppen seksuell aktivitet er forkastelig, eller om man sier det for å sette fingeren på at de selger seg ut, så håner vi en gruppe utsatte kvinner som er tvunget ut i en forferdelig situasjon og får det til å høres ut som om prostituerte selger seg fordi de ikke orker å ha en ordentlig jobb, eller fordi de liker å lure godtroende menn.

Å kalle noen en homo er enda verre, selv i forholdsvis uskyldige kontekster som hvis en smiler når noen har oppført seg utenfor maskulinitetens normer og sier man begynner å tvile litt på legningen deres. Uskyldig moro i øyeblikket, men samtidig etablerer man at det er stuerent å sidestille homofil legning med feminitet, samtidig som man stempler femininitet som noe uønsket og mindreverdig.

Etterhvert kommer en alltids innom kjønnsorganene, det finnes utallige skjellsord for både fitter og kuker, eller peniser og vaginaer eller hva nå folk kaller det nå om dagen. Jeg har problemer med å skjønne hvorfor fitte ble til et skjellsord i utgangspunktet, fitter er jo rimelig stilige, men samtidig vet jeg også at det er et rimelig effektivt hånsord og det er fristende å bruke det. Det er nesten lettere å kalle noen en pikk, men jeg kjenner at jeg rykker litt tilbake for det også, hvorfor skal pikk være noe negativt liksom? Jeg misstenker at litt av grunnen til at såpass mange folk der ute synes kjønnsorganer er stygge og rare er at vi så sjeldent ser dem i nøytrale situasjoner og rett og slett ikke er vant med dem. Nuvel, jeg synes ikke det er særlig kult å bruke slike banneord som bygger opp om den negative assosiasjonen.

Bitch er et ord jeg har litt vanskeligheter med å forstå meg på. Jeg liker nemlig å være litt bitchy, og etterhvert har jeg begynt å se på det som et kompliment når jeg får det mot meg fordi det representerer noen som bryter normer og kan operere utenfor reglene. Samtidig vet jeg at det ikke er slik jeg tenker når jeg bruker det selv. For en bitch kan også være noens bitch, og da er det et nedrig ord med assosiasjoner til mangel på makt og manglende moralsk ryggrad, noen som ikke tar ansvar for oppførselen sin fordi de tror de ikke trenger å ta konsekvensene alvorlig.

Kanskje den eneste moralen i denne leksa er at jeg burde finne mer konstruktive måter å forholde meg til mitt eget sinne på. Skjellsord løser jo like lite som vold og de jeg føler behov for å redusere med ord burde i utgangspunktet ikke tillegges så mye definisjonsmakt at de kan få meg ut av fatning.

Så neste gang får jeg heller trekke pusten dypt og heller tenke ut en skikkelig fornærmelse. Lenge leve den iskalde, likegyldige sarkasmen.

No comments: